Gallery

Leerlingen spelen zich terug in de tijd

Redactie

Spelenderwijs leren over de geschiedenis en cultuur van je eigen streek? Basisschool De Reggewinde uit Hellendoorn neemt dat letterlijk tijdens cultuureducatieproject De Regge Verbindt: met stelten en hoepels ,,Ik doe het nog één keer voor. En dan jullie!’’

Jan Hesselink rent in straf tempo achter een hoepel aan, een uitgelaten groep kleuters voor zich uitdrijvend in de tuin van museumboerderij Erve Hofman in Helendoorn. Gillend van plezier weten ze de hoepel steeds net te ontwijken. Hoepel-les van een drieëntachtigjarige ‘ervaringsdeskundige’: dat is weer eens wat anders dan er over lezen in een geschiedenisboek. ,,Ik doe het nog één keer voor en dan jullie,’’ moedigt hij klas 1/2 van basisschool De Reggewinde aan. Het blijkt nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Als ze het zelf proberen valt de hoepel telkens om.

Kist

Het bezoek aan museumboerderij Erve Hofman maakt deel uit van de projectweek De Regge Verbindt, waarin de leerlingen van de Daltonschool kennis maken met cultuurhistorie van de streek. De week begon met de vondst van een oude, verweerde kist die twee juffen uit de Regge zeiden te hebben opgevist. Zou het waar zijn? De oudere leerlingen lieten zich niet voor de gek houden, maar de jongsten keken ademloos hoe hun leerkrachten oude voorwerpen uit de kist opdiepten: spelletjes en boeken van vroeger, levensmiddelen uit een ver verleden en een dvd met herinneringen uit de Tweede Wereldoorlog. De hoogste klassen gingen met de dvd aan de slag, bij groep 5/6 stond het thema voeding centraal, groep 3/4 leerde over de (streek)taal van vroeger en maakte kennis met de Twentse dichteres Johanna van Buren uit de vorige eeuw. En de kleuters? Die leren hoepelen en steltlopen bij Erve Hofman.

“Leitjes? Het lijken wel tablets!”

Tablet en inktpot

In de museumboerderij staat ook een oude schoolbank. De tachtigjarige vrijwilligster Dicky Maris vertelt de kinderen hoe ze vroeger zelf in zo’n schoolbank zat. ,,De jongens achter mij doopten soms mijn vlecht in de inktpot. Toen had je ook al stoute kinderen.’’ Met een griffel mogen de kleuters op een leitje schrijven. Bas tekent de omtrek van zijn vingers. ,,Het lijken wel tablets,’’ zegt hulpouder Martin, wijzend op de wit omrande zwarte leitjes. Al gaat het swipen hier nog met een ouderwetse spons, maakt Dicky Maris duidelijk.

Regge

De Regge Verbindt is een toepasselijke naam voor het project, legt onderwijsassistent Karin Ehrenhart, die vandaag de kleuters begeleidt, uit: ,,Deze rivier verbindt de twee locaties van onze school in Hellendoorn en Nijverdal.’’ De Regge houdt niet op bij de gemeentegrens, wat het project ook geschikt maakt voor scholen en instellingen in omliggende gemeenten als Wierden, Rijssen-Holten en Twenterand. Een aantal scholen heeft al belangstelling getoond. ,,Daarom houden we onze ervaringen tijdens de project bij, daar kunnen zij hun voordeel mee doen.’’

Onderwijskundig bureau Zeeman & De Regt ontwikkelde de projectweek in nauwe samenspraak met de gemeentelijke cultuurcoach Janneke Meijer en de docenten van de school. Het project loopt drie jaar: volgend jaar gaan de kinderen met andere cultuurhistorische thema’s aan de slag. In 2020 zal het accent liggen op kunst.

Tekst: Joep Boerboom, foto’s: Arjo Kleinhuis

Hellendoorn
Chat met Janneke
Chat met Janneke