Let op! JIJ&Overijssel wordt begin 2020 compleet vernieuwd; dit heeft voor alle gebruikers gevolgen. Lees meer
Krachtige Economie

Krachtige Economie

Werk, duurzaamheid en energie

JIJ maakt de provincie rijker

In Overijssel vinden we het belangrijk dat er goede omstandigheden zijn om te werken en te ondernemen. En dat er volop ruimte is voor groei en innovatie. Heb jij een goed idee met betrekking tot duurzaamheid, onderlinge samenwerking van ondernemers en het bevorderen van werkgelegenheid?


Aan de slag

Initiatieven totaal 44

  • Hydroponics

    2

    duurzaam en gezond voedsel

    Hydroponics

    Het woord hydroponics komt uit het Latijn en betekent ‘werken met water’. Simpel gezegd: het is de kunst van het kweken van planten zonder aarde.Bij…

    • Milieu en duurzaamheid
    • Innovatie en technologie
  • Wonderbaarlijke schatten langs de Vecht

    1

    Wonderbaarlijke schatten langs de Vecht

    Een gescalpeerde bisschop, een torenbrand die met melk werd geblust, een Christus met twaalf tenen: schrijver Bert van den Assem en fotograaf Ben Vulkers troffen tijdens hun zoektocht langs de rivier de Vecht wonderbaarlijke geschiedenissen aan die ze optekenden in Op zoek naar de schatten van de Vecht. Ze presenteren hun boek tijdens de Vechtdaldag in Hardenberg op 27 september. Belangstellenden kunnen die dag zelf ook schatzoeken tijdens excursies in het gebied.Auteur Bert van den Assem volgde met fotograaf Ben Vulkers de rivier van Zwolle tot aan de bron in Duitsland. Hij ondernam een ontdekkingstocht naar het ontstaan van de rivier en haar naam en tekende de verhalen op die hij tegenkwam. Hieronder een sneak preview van zijn vondsten:De Vecht ontspringt in Duitsland, komt bij Gramsbergen ons land binnen en vloeit bij Zwolle samen met het Zwarte Water. Tot in de negentiende eeuw was de Vecht een belangrijke scheepvaartroute. Zes etmalen deed een zeventiende-eeuwse zompschipper erover om zijn lading bentheimer zandsteen van Nordhorn naar Zwolle te varen. In geval van droogte wierp hij een dam op om water te vangen. Zodra het peil hoog genoeg was, stootten ze de dam door waarmee hun scheepjes enkele meters vooruit worden geworpen. Net genoeg om weer in bevaarbaar water te komen.Door de opkomst van spoor- en wegvervoer verloor de rivier zijn betekenis voor de scheepvaart. De afgelopen jaren is de rivier in oude luister hersteld. De meanderende vorm is teruggebracht om de rivier meer ruimte te bieden bij hoge waterstanden als het gevolg van klimaatverandering. Delen zijn weer bevaarbaar gemaakt. Hiermee is natuur hersteld en is het gebied aantrekkelijker gemaakt voor toerisme en recreatie.Vecht, Vechten VechtaIn Nederland en Duitsland duikt de naam Vecht op in verschillende gedaanten. Plaatsnamen als Vechta, Vechten en nog een rivier met de naam Vecht roepen de vraag op…

  • Medicijnen & milieu

    1

    Medicijnen & milieu

    Medicijnresten in het rioolwater zijn schadelijk voor het milieu. Wat kunnen we hieraan doen? Waterschap Groot Salland (tegenwoordig Waterschap Drents Overijsselse Delta) begon bij de…

    • Natuur
    • Energie
  • Buurtbus Heino

    0

    Nieuwe mobiliteit in Overijssel

    Buurtbus Heino

    De buurtbus Heino verzorgt de verbinding tussen Heino, Laag Zuthem en Lierderholthuis. Bovendien rijdt de bus na Lierderholthuis door naar Zwolle-Zuid (winkelcentrum).

    • Milieu en duurzaamheid
    • Mobiliteit en verkeersveiligheid
    • Innovatie en technologie
  • De grote opknapbeurt

    0

    Bijna 50 Overijsselse bedrijventerreinen weer vitaal

    De grote opknapbeurt

    De provincie Overijssel telt 340 bedrijventerreinen. Met samen een oppervlakte van 81 vierkante kilometer; zo groot als de gemeente Almelo. In totaal geven die bedrijventerreinen werk aan tweehonderdzevenduizend mensen. Tien jaar geleden waren bijna vijftig van die terreinen totaal verouderd of verwaarloosd. De kredietcrisis had de regionale economie al stevig in haar greep. De toenmalige Provinciale Staten namen een gedurfd besluit. Ze stelden het meerjarenprogramma Vitale Bedrijvigheid vast. Nu, anno 2019 hebben tientallen Overijsselse bedrijventerreinen een complete metamorfose ondergaan.Overijssel boekte succes door een werkwijze die de landelijk de aandacht trekt. De Herstructurerings Maatschappij Overijssel (HMO) werd in het leven geroepen om samen met gemeenten en ondernemers verouderde werklocaties weer vitaal te maken. Inmiddels werkt er 15 man bij de HMO. Eén van hen is Jeroen Heethaar, sinds 2010 betrokken als investeringsmanager. ‘We zijn een soort oliemannetje tussen bedrijfsleven en overheid’ zegt hij. ‘We dichten de kloof tussen gemeenten en private partijen.’Economie gedeputeerde Eddy van Hijum omschrijft de HMO als het ‘Best bewaarde geheim van Overijssel.’ Voor elke euro die de HMO in een herstructureringsproject stopt, wordt minstens 4 euro bijgelegd door een andere partij. Meestal ondernemers. En dan gaan de schouders eronder.Westerman, HasseltOp- en overslagEen van de vele voorbeelden van zo’n gedaantewisseling is het industrieterrein Hasselt in Zwartewaterland. Een project dat in een enorm tempo werd gerealiseerd. De gemeente zat in 2014 met een deel van het terrein flink in de maag. Na het vertrek van een betonfabriek ging het snel bergafwaarts met het terrein; het onkruid reikte manshoog. Toch was het een veelbelovende plek, met insteekhavens aan het Zwartewater. Maar de grond was vervuild en de gemeente ontbraken de middelen. HMO ging aan de slag, investeerde zelf en bracht investeerders bijeen; de provincie kwam met 2,2 miljoen over de brug voor ‘openbaar gebied’. Al snel deden Scania Logistics Netherlands…

  • XL Businesspark Almelo: van kopzorg naar succesverhaal

    0

    XL Businesspark Almelo: van kopzorg naar succesverhaal

    Nog niet zo lang geleden was het ’t zorgenkindje van Twente. Wat moest er toch terecht komen van het XL Businesspark? Was het terrein niet vele maten te groot? Nu, 2019, zijn de kansen finaal gekeerd. Het ene na het andere bedrijf is er uit de grond gestampt.Grote jongens als Kees Smit, Madison, Timberland en Heylen, gemengde bedrijven tussen maakindustrie en logistiek streken neer. De mogelijkheden van containerterminal, het water en de snelweg geven vaak de doorslag bij de keuze voor het XL. Bleckman en Timberland zijn grootgebruikers van de terminal. André Pluimers van Bolk Transport, Port of Twente én aandeelhouder in CTT (Combi Terminal Twente) schetste voor de bestuursdelegatie van de provincie Overijssel het succesverhaal. Hoe een bedrijventerrein uit het slop geraakte.André Pluimers Port of TwenteBanenmotorSucces kent vele vaders, zo ook dat van het XL Businesspark bij Almelo. In de nasleep van de crisis werd er in 2012 nog serieus gedacht om er dan maar een zonnepark van te maken. Het neervallen van de sluisdeur Eefde zorgde in januari 2010 voor acute problemen voor wat betreft de bereikbaarheid per schip. De branchevereniging Port of Twente zette er de schouders onder en wist een kentering op gang te brengen. Het doel: minstens vijf bedrijven van 10 hectare en 250 nieuwe logistieke banen. Nu ziet het er naar uit dat het XL park in 2020 bij de top drie van de logistieke regio’s in Nederland zal horen. ‘De banenmotor draait op volle toeren!’ zegt André Pluimers.Samen met bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen investeerde de provincie Overijssel in de bereikbaarheid en goed opgeleid personeel. Door de aanleg van een tweede sluis bij Eefde, door de verruiming van de Twentekanalen en betere sluisbediening kan ingespeeld worden op de groeiende vraag naar containeroverslag. Inmiddels is een groot aantal kavels op de Twentse logistieke hotspot verkocht en…

  • XL Businesspark Almelo: van kopzorg naar succesverhaal

    0

    XL Businesspark Almelo: van kopzorg naar succesverhaal

    Nog niet zo lang geleden was het ’t zorgenkindje van Twente. Wat moest er toch terecht komen van het XL Businesspark? Was het terrein niet vele maten te groot? Nu, 2019, zijn de kansen finaal gekeerd. Het ene na het andere bedrijf is er uit de grond gestampt.Grote jongens als Kees Smit, Madison, Timberland en Heylen, gemengde bedrijven tussen maakindustrie en logistiek streken neer. De mogelijkheden van containerterminal, het water en de snelweg geven vaak de doorslag bij de keuze voor het XL. Bleckman en Timberland zijn grootgebruikers van de terminal. André Pluimers van Bolk Transport, Port of Twente én aandeelhouder in CTT (Combi Terminal Twente) schetste voor de bestuursdelegatie van de provincie Overijssel het succesverhaal. Hoe een bedrijventerrein uit het slop geraakte.André Pluimers Port of TwenteBanenmotorSucces kent vele vaders, zo ook dat van het XL Businesspark bij Almelo. In de nasleep van de crisis werd er in 2012 nog serieus gedacht om er dan maar een zonnepark van te maken. Het neervallen van de sluisdeur Eefde zorgde in januari 2010 voor acute problemen voor wat betreft de bereikbaarheid per schip. De branchevereniging Port of Twente zette er de schouders onder en wist een kentering op gang te brengen. Het doel: minstens vijf bedrijven van 10 hectare en 250 nieuwe logistieke banen. Nu ziet het er naar uit dat het XL park in 2020 bij de top drie van de logistieke regio’s in Nederland zal horen. ‘De banenmotor draait op volle toeren!’ zegt André Pluimers.Samen met bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen investeerde de provincie Overijssel in de bereikbaarheid en goed opgeleid personeel. Door de aanleg van een tweede sluis bij Eefde, door de verruiming van de Twentekanalen en betere sluisbediening kan ingespeeld worden op de groeiende vraag naar containeroverslag. Inmiddels is een groot aantal kavels op de Twentse logistieke hotspot verkocht en…