Start initiatief

Jij Magazine april 2018 Het leerorkest: Kinderen enthousiast maken voor muziek

Onderdeel van:

Onderdeel van:

Na achttien lessen al spelen in een echt orkest? In Salland blijkt het ‘leerorkest’ een succesvolle manier om kinderen op basisscholen enthousiast te maken voor muziek. Om ervoor te zorgen dat ze ook buiten school doorgaan met muziekles is meer nodig, vertelt Karin Köster van Muziek Netwerk Salland.

Karin Köster: “Een instrument leren bespelen is niet alleen leuk maar ook belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ze leren erdoor naar elkaar te luisteren, samen iets moois te maken, te multitasken en door te zetten, want een muziekinstrument leren bespelen kost tijd en concentratie. Er is bezuinigd op muziekonderwijs en muziekscholen zijn verdwenen. Kinderen zijn bovendien druk met school, sport en hun telefoon. Hoe verleid je ze dan toch om een muziekinstrument te leren bespelen? Af en toe met een paar trompetten je kunstje vertonen op basisscholen werkte niet, merkten muziekvereni- gingen in Olst-Wijhe en Raalte zes jaar geleden. We besloten het groter aan te pakken en bundelden de krachten in Muziek Netwerk Salland, een samenwerking van muziek- verenigingen. We bieden scholen nu een compleet lespakket.”

Tafelrap

“We trainen bijvoorbeeld basisschool- docenten om leuke muzieklessen te geven. Met de Pabo hebben we thematische lessen ontwikkeld, waarin we muziekonderwijs combineren met andere vakken. Zo leren kinderen bijvoorbeeld niet alleen over de geschiedenis van de Romeinen maar ook over hun muziek. Of wat te denken van de tafels in het rekenonderwijs? Als je er een rap van maakt, onthoud je ze beter.”

Leerorkest

“Daarnaast geven we kinderen op twintig basisscholen vier introductie- lessen over pop, klassiek, harmonie- en fanfaremuziek. Daarin maken ze kennis met een aantal instrumenten. Vervolgens kiezen ze een instrument en krijgen veertien lessen van een professionele docent. Aan het einde van de serie geven de leerlingen samen een voorstelling met het leerorkest. Met zoveel deelnemende scholen is het inmiddels een hele operatie. Twintig vrijwilligers brengen de instrumenten van de ene school naar de andere.”

Ronde van Raalte

“Kinderen zijn enthousiast over de lessen en het spelen in een orkest, maar de stap naar een muziek- vereniging of naar muziekles bleek toch nog groot. Daarom organiseren we nu met subsidie van de provincie een tussenstap. In Heino doen we dat in de vorm van het jeugdorkest. De aanpak is vergelijkbaar met het leerorkest, maar de lessen vinden buiten schooltijd plaats door docenten die ook buiten scholen lesgeven. Ouders betalen dankzij de subsidie maar een kleine vergoeding. Anders Daar hebben we nu de Ronde van Raalte: kinderen volgen een aantal lessen bij volksdansgroep en -orkest Ralda, bij de Pop Rock Factory en bij muziekvereniging St. Caecilia. Doordat ze bij de verenigingen komen om lessen te volgen, wordt de drempel om lid te worden lager. Het werkt: na de eerste ronde meldden vier van de vijftien deelnemers zich direct aan bij een vereniging.”
www.muzieknetwerksalland.nl



Downloads

Sociale ontmoeting en sport Kunst en Cultuur Werk en opleiding
Laatst bewerkt op: 16-04-2018

Start aangesloten beweging

Initiatief

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 16-02-2019 0:19

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief