Start initiatief

‘Als je je eigen koers mag bepalen, kun je andere dingen doen dan de grote jongens’ Bobeldijk Food Group succesvol in nieuwe markt mede dankzij co-creatie

Onderdeel van:

Onderdeel van:

Bobeldijk Food Group uit Deventer is in 1975 gestart als slagerij, maar wil anno 2018 alleen nog maar vegetarische en veganistische producten produceren. Om die markt te veroveren werkt het op een open, innovatieve manier samen met anderen. ‘Je kunt je afsluiten voor de buitenwereld, maar dan moet je alles op eigen kracht bedenken’, vertelt directeur-grootaandeelhouder Remko Vogelenzang.

Toen Vogelenzang in 2009 startte als directeur, was het een lastige periode: het bedrijf verkeerde in financieel zwaar weer en de overlevingskansen in de vleesmarkt waren nihil. In die tijd nam het aantal flexitariërs (mensen die soms geen vlees eten), vegetariërs en veganisten toe. Bovendien werd steeds duidelijker dat met het groeiende aantal mensen op deze wereld, er uiteindelijk niet genoeg vlees is voor iedereen. Niet zo’n gek idee dus om een compleet nieuwe markt te betreden.

Bobeldijk Food Group werkt heel veel samen met andere ondernemers, van startups tot grote producenten. Hoe belangrijk is co-creatie (samen nieuwe producten ontwikkelen) om jullie doelstelling te bereiken?

‘Het is niet per se noodzakelijk, maar wij vinden het leuk om het op deze manier te doen. Bobeldijk Food Group is geen multinational met grote financiers en aandeelhouders die ons in de nek hijgen. We zijn een middelgrote onderneming in handen van privé-eigenaren en mogen onze eigen koers bepalen. Het leuke is dat als je je eigen koers mag bepalen, je andere dingen kunt doen dan de grote jongens.’

Wat was jouw grootste angst om te starten met co-creatie?

‘Die was er niet, ook geen twijfel. Weetje, we hebben geen geheimen en dus niets te verbergen. We zijn natuurlijk niet gelijk met 10 samenwerkingen begonnen. Eerst maar eens met 2, 3 kleine ondernemers. Toen die try-outs goed uitpakten hebben we besloten om hiermee door te gaan. Tegelijkertijd hebben we gezien dat deze manier van werken opvalt bij klanten. Die zeggen: ‘Goh, dat is wel een heel bijzonder bedrijf’. Dat heeft ons geholpen om in de schappen van Albert Heijn te komen.’

Hoe ziet een samenwerking met een startup er uit?

‘De meesten hebben nagedacht over de smaak, maar niet over hoe ze het moeten reproduceren. Wat thuis met de hand kan, met een vormpje en een koekepan, moet hier op een grote lijn in massa kunnen draaien. Wij helpen hen om hun recept op te schalen van keukenschaal naar productieschaal. Wie thuis een keer 2 of 3 kilo maakt, maakt hier zo’n 500 kilo. Ook wordt er een calculatie gemaakt, zodat iemand weet wat het uiteindelijk kost om op grote schaal het product te maken. Hierna kunnen ze voedingswaarden laten analyseren, de houdbaarheid testen, maar ook op zoek naar klanten.’

Over calculatie gesproken: wat kost een ‘entreekaartje’ voor de proeftuin van Bobeldijk?

‘Een startup heeft een risico van 500 kilo aan ingrediënten. Dat kost gemiddeld gezien zo’n 1.000 tot 2.000 euro. Met die investering ontdek je of je een product hebt dat geschikt is voor de markt. Voor ons is het risico een stuk groter. We steken veel tijd en energie in het maken van een product, en maken ook productiekosten.’

Als je op zo’n laagdrempelige manier met elkaar samenwerkt met een beperkt risico, dan moet dat toch veel mensen aantrekken?

‘We hebben de afgelopen 2 jaar met zo’n 10 kleine ondernemers samengewerkt. Valt wel mee. Hiervan hebben 3 à 4 het niet gered. Dat is het risico van een startup. Niet alles werkt en slaat aan. Met de anderen gaat het goed, met een aantal zelfs zeer voorspoedig.’

Na een succesvolle periode in de proeftuin van Bobeldijk Food Group te hebben gespeeld, besluit een startup het product op de markt te willen brengen. En dan?

‘Sommigen willen, afgezien van productie, het liefst alles zelf doen. Dat is prima. Dan produceren we alleen. Maar je hebt ook mensen voor wie we inkopen, produceren, verpakken en vermarkten.’

Het zijn niet alleen startups waarmee je samenwerkt. Hoe is het hele samenwerken met vegetarische en veganistische ondernemers ooit begonnen?

‘De eerste samenwerking startte zo’n 5 jaar geleden. Frank Lagas van Labeij Food Products was op zoek naar een nieuwe producent, omdat zijn oude producent stopte met biologische productie. Zonder ervaring, maar wel met de faciliteiten en bio-certificering, begonnen we met het maken van biologische kaasschnitzels en -nuggets. Dat ging super goed. Een van mijn klanten in België raakte enthousiast. Frank is toen langsgeweest, heeft zijn verhaal verteld, en de klant wilde het allemaal hebben. Hiermee verdubbelde Frank zijn omzet, omdat hij mijn klant erbij kreeg. Dat is natuurlijk geweldig. Inmiddels is Labeij Food Products onze grootste co-producent. Frank is een echte ontwikkelaar, een expert op het gebied van het vormen en binden van producten, zoals snacks, soepen en sauzen op een natuurlijke basis. Hij komt regelmatig een dagje langs om met onze productontwikkelaar te sparren. Frank wil voedselverspilling tegengaan. In de tomaten- en champignonteelt zijn enorme reststromen. Een groot gedeelte wordt vernietigd. Wij zijn nu samen bezig om nieuwe producten te maken van de reststromen, zoals een tomatenburger en een champignonburger.’

Wat was het meest leerzame moment van alle samenwerkingen van de afgelopen jaren?

‘Een van de meest leerzame momenten was het samenwerken in een cluster met 4 andere bedrijven, allemaal lid van het Platform Duurzame Eiwitten. Zonder van tevoren te weten wat de uitkomst zou worden, hebben we gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe, plantaardige producten. Heel inspirerend, omdat iedereen een eigen expertise heeft en vanuit een andere invalshoek meedenkt. Een mooi voorbeeld: een bedrijf uit Nijkerk snijdt uien voor de horeca, maar zit met enorm veel restafval. Iemand uit het cluster zei: ‘Wij kunnen het verwerken tot uienpoeder’. Dat bedrijf ging de uien drogen, verwerken en maakte er een poeder van. Van het poeder zei iemand anders: ‘Leuk, daar kan ik weer een saus van maken’. Hiervan is uiteindelijk een veganistische joppiesaus ontwikkeld.’

Voor wie nog twijfelt over co-creatie: wat levert het op?

‘Co-creatie levert niet altijd een direct resultaat op, dat duurt soms even. Het stelt je in ieder geval in de gelegenheid om een breder denkveld te ontwikkelen. Niet alleen naar je eigen business te kijken, maar ook naar wat andere ondernemers doen. Als je redeneert vanuit bedreigingen, dan sluit je jezelf af. Stel je jezelf open, dan kun je leren en verrijk je jezelf.’

CIJFERS | Bobeldijk Food Group
Bobeldijk Food Group is in 1975 in Deventer opgericht als Slagerij Bobeldijk. Sinds de start van de productie van vegetarische en veganistische producten presteert het bedrijf uitstekend, met een omzet van € 13 miljoen in 2017. Bobeldijk heeft 50 medewerkers in dienst. Het is actief in 18 landen, waaronder Nederland, Duitsland, België, Spanje en Portugal. Sinds 2017 ligt Bobeldijk Food Group met eigen merk VegaFit in de schappen van Albert Heijn. Met een assortiment van 8 producten is het na Garden Gourmet het grootste vegetarische/veganistische merk van AH.



Downloads

Natuur Milieu en duurzaamheid Innovatie en technologie
Laatst bewerkt op: 09-04-2018

Start aangesloten beweging

Initiatief

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 17-10-2018 12:19

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief