Start initiatief

Ieder uniek, samen sterk. Leer-Kracht op het schoolplein!

Onderdeel van:

Onderdeel van:
Lovers

Een groen schoolplein waar ieder zijn unieke talenten kan ontwikkelen.
Een plek waar we samen met plezier spelen en leren en zo een sterke basis voor de toekomst leggen!



Downloads

Laatst bewerkt op: 09-04-2018

Toelichting ontwerp

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Naam school + plaats

    Dr. Schaepmanschool Kampen

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Wat gaan jullie allemaal groener maken op het schoolplein?

    Ons huidige schoolplein bestaat uit heel veel tegels. Hier gaat een groot gedeelte van weg plaats te maken voor gras en grond. Er komen grote bulten met zand op het plein, een waterpomp met waterbuizen, opvangbak, moestuinbakken, klim- en klautertoestellen, grote bomen, afscheidingshagen, wilgenhutten en wilgentunnels, een voetbalpannaveld... alles om ons grijze schoolplein groener te maken.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Op welke manier daagt jullie ontwerp de kinderen meer uit tot spelen en bewegen?

    Binnen het plan van de Dr. Schaepmanschool is er aandacht voor verschillende ontwikkelingen; - Sociaal-emotionele ontwikkeling; samen spelen door spelvormen op het verkeersplein/in de wilgenhutjes en -tunnels/de speelhut, het buitenleslokaal. - Motorische ontwikkeling; voetbal-panna, fietsen, klimmen, klauteren, rennen (bij de school is een basketbalveld in de buurt, dus hier is geen ruimte voor gemaakt). - Grensverleggende ontwikkeling; klim- en klautertoestellen, klimmuren. - Constructieve vaardigheden; samen bouwen in de zandbak, water geleiden met de waterpomp/waterbuizen. - Cognitieve ontwikkeling; verkeersplein, moestuinbakken, buitenleslokaal. - Competitieve vaardigheden; voetbal-panna, rennen, klim- en klautertoestellen. Voor ieder type kind (rauwers, bouwers, douwers en schouwers) zijn er activiteiten om hun eigen talenten te ontwikkelen en is er de ruimte om met en van elkaar te leren. Vooral het plezier staat centraal en dat motiveert kinderen om te bewegen en te spelen.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Voor welke leeftijdsgroepen is jullie ontwerp geschikt?

    Dit plein is aantrekkelijk voor alle leeftijden! Het is voor kinderen van onze school, van de BSO Partou en voor alle kinderen uit de buurt. Het plein is verdeeld in een gedeelte meer voor de onderbouw en een gedeelte voor de bovenbouw. Natuurlijk mag er ook bij de andere bouw gespeeld worden!

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre zijn er meerdere klassen betrokken bij het bedenken/maken van het ontwerp?

    Alle kinderen van de hele school hebben meegedacht en iedere klas heeft ideeën aangeleverd. De beste ideeën zijn meegenomen door de groepen 6 en 7 in de zandbaksessies. De 5 beste ideeën zijn hieruit meegenomen door het ontwerpteam. Hiervan zijn 4 ideeën in het plan verwerkt.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre is er draagvlak binnen de hele school voor het ontwerp?

    Groot draagvlak, het is ons plan!

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Wie zijn er nog meer betrokken geweest? (bijv. ouders, buurtbewoners)

    Alle leerlingen, alle teamleden, ouders die plaats hebben genomen in het ontwerpteam, met buren is telefonisch gesproken.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Wie gaat het schoolplein beheren als het eenmaal gerealiseerd is?

    Dat doet school zelf op de volgende manier: Ieder klas krijgt een klassentaak. Er komt een schoolpleinteam bestaande uit ouders/vrijwilligers die maandelijks bij elkaar komen. Jaarlijks worden alle ouders betrokken d.m.v. een klusdag.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Hoe uitvoerbaar is jullie plan, als het gaat om de kosten van het realiseren?

    Het is een reëel, uitvoerbaar plan. De komende jaren zullen we ieder jaar een bedrag begroten en telkens een stukje van het plan uitvoeren. Met het winnen van een geldbedrag kunnen we natuurlijk een heel mooie start maken!

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Als er extra geld nodig is, waar komt dat dan vandaan?

    Het plan wordt weggezet op de begroting, zodat we dit zelf kunnen realiseren. Wel zijn we op zoek naar sponsors, zodat we de ontwikkeling van het schoolplein eerder kunnen uitvoeren.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Kun je de bouw en inrichting van het plein in fases doorvoeren?

    Ja, ieder jaar een beetje (weggezet in de begroting)

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre is het schoolplein in te zetten in jullie lesprogramma?

    We hebben een buitenleslokaal (fijn!!!), een verkeersplein, moestuinbakken.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre draagt het schoolplein bij aan biodiversiteit?

    Er is nagedacht over verschillende typen bomen/planten. Het is de bedoeling dat er door het hele jaar heen planten in bloei staan.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre draagt het schoolplein bij aan een beter klimaat?

    Er gaan heel veel tegels uit en dus is er meer wateradaptie. Wat ook een belangrijk punt van het plein is, is dat we kinderen op een leuke/speelse manier de verkeersvaardigheden bij willen brengen, waardoor ze eerder op de fiets naar school kunnen komen. Dat is natuurlijk ook goed voor het milieu!

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre draagt het schoolplein bij aan hergebruik of recycling van materialen?

    We maken veel gebruik van natuurlijke materialen.

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 15-12-2018 14:32

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief