Start initiatief

Een avontuurlijk en eetbaar plein! Oostenwind: wij smullen van ons groene plein!

Media {{draggableItems.length}}

Onderdeel van:

Onderdeel van:

Welkom op ons eetbare avontuurlijke plein. Bij de ingang valt direct de speelboot op, een houten boomstam in de vorm van een zeilboot en daaraan vast een mozaïekbank. Op deze bank zitten twee ouders. Er speelt een kind in de wilgenhut ernaast. Je ziet een schittering, de kas naast de school weerkaatst het zonlicht.

Je loopt door een opening in de heg en parkeert je fiets in een sleuf gezaagd in een boomstam. Door de wilgentakken zie je een pannakooi. Terwijl je verder loopt smul je van een frambozenstruik. Je komt bij een buitenlokaal; het dak en de wanden zijn groen en begroeid met boontjes, iets verderop staan fruitbomen.

Hier en daar zitten groepjes kinderen. Is het pauze? Nee hoor, op Oostenwind kunnen de kinderen zelf kiezen waar ze werken, dus ook buiten. Om de hoek kom je op het grote plein. Als je over de groene heuvel met waterpompen heen kijkt zie je een boomhut. Kinderen oefenen een dans op een houten podium onder de hut, andere kinderen kijken er naar. Ze zitten in het amfitheater, je gaat er bij zitten en eet een appel.

Dan hoor je in de verte gegiechel. Waar komt dat vandaan? Je staat op en loopt via de schuur richting het geluid. Je komt in het peuterparadijs. Er is een enorm modderbad met een heuveltje, veel bosjes en een racebaan voor autootjes. De pomp bovenop de heuvel zorgt ook voor water voor de moestuin die er achter ligt. Daar zie je ook de kas weer. Je bent bijna weer bij de entree. Moe, onder de modder en voldaan plof je na je rondje Oostenwind-smulplein op de mozaïekbank bij de ingang. Wat een spannend plein en wat een heerlijke dingen heb je geproefd! Vogels vliegen om je heen, je hoort de zoemende bijen en op de vlinderstruik naast je landt een citroentje. Ja hoor, dit is zeker een plein om van te smullen!



Downloads

Laatst bewerkt op: 08-04-2018

Toelichting ontwerp

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Naam school + plaats

    Basisschool Oostenwind, Raalte

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Wat gaan jullie allemaal groener maken op het schoolplein?

    We gaan aan de slag met de grijze betontegels aan weerszijden van de school. Op onze legenda kun je zien wat nu nog grijs/betegeld is. De ingang aan de linkerzijde, met fietsenstalling, wordt speelser en groener. Ook scheiden we de fietsers van de voetgangers. Links achterin is een groot betegeld stuk waar nu een stalen constructie staat, die laten we begroeien met vruchtstruiken en ander eetbaar groen en vormt de basis voor een van de buitenlokalen. Aan de achterzijde vergroten we de groene heuvel, die we ‘de bult’ noemen. Aan de rechterzijde verdwijnen alle tegels, dit is straks ons peuterparadijs.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Op welke manier daagt jullie ontwerp de kinderen meer uit tot spelen en bewegen?

    Het hele plein krijgt straks meer speelplekken. We benutten straks alle ruimte rondom de school. Verstoppertje spelen, de bulten op en af rennen, dammetjes maken in de waterloop. Er is een pannakooi, een skatebaan, hockeyveld, maar ook een boomhut, meerdere waterpompen en mogelijkheden om met zand te spelen, te klauteren en te schommelen. Er is veel meer variatie, waardoor er meer te ontdekken valt. Het wordt een echt uitdagend plein.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Voor welke leeftijdsgroepen is jullie ontwerp geschikt?

    Op Oostenwind werken we met "units". In unit 1 zitten onze peuters van 2 tot 4 jaar. Zij spelen nu voornamelijk op het schoolplein aan de achterzijde en krijgen straks een extra op maat gemaakte waterpeelplaats met bosjes en struiken erbij. Deze zit direct bij de ingang van de unit. Unit 2 (4-6 jaar), unit 3 (7-10 jaar) en unit 4 (10-12 jaar) kunnen straks overal spelen, maar ook buiten aan het werk in de verschillende buitenlokalen. Het plein richt zich vooral op kinderen van 2-12 jaar. We krijgen een buitenpodium met amfitheater met voldoende zitplaatsen voor uitvoeringen met veel publiek. Aan de voorzijde komt de moestuin en een kas. Leerlingen gaan hier zelf aan de slag. Ze gaan in het voorjaar/zomer producten uit de kas/tuin verkopen in een winkeltje aan buurtbewoners. Zij kunnen straks aardbeien kopen of zelf bloemen plukken in de tuin, dat maakt het plein naast een fijne plek om te zijn en naar te kijken nog aantrekkelijk voor de buurt.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre zijn er meerdere klassen betrokken bij het bedenken/maken van het ontwerp?

    • Alle units hebben meegewerkt aan het ontwerp. Op onze school werken we met kernconcepten. Dat betekent dat er elke vijf weken een ander thema centraal staat. Tijdens de afsluiting van het vorige kernconcept ‘Tijd en Ruimte’​ bij de sterrenwacht in Nijverdal zijn we gestart met ‘Groei en Leven’! In groepjes gingen alle leerlingen met ouders en leerkrachten op ontdekking in het speelbos naast de sterrenwacht om inspiratie op te doen. • We hebben deze ontwerpopdracht volgens onze eigen ontwerpcirkel doorlopen. Op onze procesposter lees en zie je wat we deze vijf weken precies hebben gedaan. De procesposter kun je vinden bij 'media' en een goed leesbare variant kun je downloaden via de documenten. • Alle leerlingen van 2 tot 12 jaar hebben de afgelopen vijf weken mee ontworpen. Elise, Niek en Silke (unit 4) vertegenwoordigen de leerlingen in het ontwerpteam. Experts/volwassenen uit het ontwerpteam hebben daarbij geholpen met kennis en hebben na afloop de begroting en het beheerplan opgesteld. • Onze film is gemaakt door Maik, met hulp van Niek en Mikke en de voice-over is van Mikke.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre is er draagvlak binnen de hele school voor het ontwerp?

    Oostenwind bestaat zes jaar. We hebben 'het huis op orde' en nu is het tijd voor de volgende stap; het plein aanpakken. Het hele team staat te popelen om de buitenruimte nog meer te betrekken bij de visie. We hebben al een eerste stap gezet richting een groener plein aan de achterzijde. Maar de overige drie zijden van het plein worden amper gebruikt. Ze zijn grijs en saai. We werken met een eigen ontwerp- en onderzoekscirkel. Deze ontwerpprijsvraag past daar zeer goed bij en vol enthousiasme zijn alle leerkrachten aan de slag gegaan om samen met de leerlingen te ontwerpen.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Wie zijn er nog meer betrokken geweest? (bijv. ouders, buurtbewoners)

    • De gemeente: de wethouder heeft het officiële startsein gegeven en is in de vijfde week naar de resultaten komen kijken. De leerlingen uit het ontwerpteam hebben de wethouder zelf uitgenodigd, ontvangen en rondgeleid. De online-storyteller van de gemeente is ook op bezoek geweest en heeft over ons een verhaal gemaakt. • Verbinding met het bedrijfsleven: Linda Timmermans van 'Eetbare bossen' deelt haar jarenlange kennis op het gebied van permacultuur en eetbaar groen om. Hagen van fruitbomen en frambozen langs de hekken, de buitenlokalen begroeid met eetbare klimplanten die meteen schaduw geven, bessenstruiken en eetbare planten. Stroken met eetbare bloemen en kruiden langs de ramen en tegen de aarden wallen. Pluk- en beleefroute door het speelbosje en speelhutten laten begroeien met pompoenen en bonen. Moestuinbakken en kas met groenten voor de verkoop en schoolfruit van eigen plein! Geert en André van The Green East zitten ook in ons ontwerpteam. André is tevens opa van twee van de leerlingen. The Green East is de proeftuin voor innovaties in de agro-foodsector. En ze zitten in Raalte! Nieuwe gewassen, nieuwe productieprocessen, nieuwe kweekmethodes, samen met verschillende onderwijsinstellingen worden nieuwe ideeën uitgeprobeerd. Oostenwind zal als eerste basisschool aansluiten. Ze zullen helpen met het realiseren van onze kas van 5x6 meter, opgebouwd uit gebruikte materialen. De aanvraag ligt al bij de gemeente. • Daarnaast zijn we fantastisch begeleid door Carin van Landschap Overijssel. We hebben afgesproken dat we vanaf volgend schooljaar structureel gebruik willen maken van het aanbod voor basisscholen. We gaan de lessenserie voor de verschillende leeftijden volgen op de locatie van the Green East. Door deze wedstrijd hebben we een duurzame verbinding met the Green East in combinatie met de kennis van Landschap Overijssel. We gaan leren hoe we onze eigen fruitbomen moeten snoeien, groenten verbouwen, maar leren ook over kriebelbeestjes in het water. • In het ontwerpteam zitten verder vier ouders; Erik, Karien, Mirjam en Monique. Twee van de vier wonen naast de school en zijn tevens buurtbewoner.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Wie gaat het schoolplein beheren als het eenmaal gerealiseerd is?

    Kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor veel aspecten op het plein, dat past goed bij onze visie. Zelf doen, ontdekken en leren. Elk seizoen wisselt de verantwoordelijkheid voor de moestuinbakken en de kas. Op de maandelijkse vrijdagen en zaterdagen dat wij met de school oud papier inzamelen gaan we een combinatie maken met plein-onderhoud-activiteiten. We hebben een smulpleinwerkgroep, daarin zitten ouders, buurtbewoners en een leerkracht. Onze eetbaar-groenexpert Linda zal de werkgroep begeleiden. Elke jaar wordt in ieder geval de verbinding gelegd met het kernconcept 'Groei&Leven'. Ook de andere kernconcepten kunnen gekoppeld worden aan het plein.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Hoe uitvoerbaar is jullie plan, als het gaat om de kosten van het realiseren?

    In totaal hebben we de eerste fase van ons plan begroot op 35.000 euro. Hierbij hebben we rekening gehouden dat een groot deel van de kas niet meebegroot hoeft te worden. Het werk zal veel vrijwillig door ouders/leerkrachten gedaan worden. Grondwerk: ouders willen een bijdrage leveren in het grondverzet door eigen machines beschikbaar te stellen. De hoogste kosten zitten in de aanschaf van zaden, planten en bomen (30 fruitbomen, maar ook veel boomstammen), waterpompen, waterpunten slaan en de inrichting van het peuterparadijs en de moestuin. We gaan proberen de kosten nog omlaag te krijgen door omgevallen bomen te herplaatsen. Tweede fase: Fietsenstalling en alle wilgentakkenhutten, -heggen en doel pannahooi. We gaan zelf wilgentakken oogsten (bij the Green East) en planten (175 euro, kosten aan Landschap Overijssel voor begeleiding, verzekering en gebruik materialen). De kosten voor de wilgentakken zijn in geld niet groot, wel in vrijwilligersuren. Voor boomstammen, heggen voor de fietsenstalling en overig grondwerk hebben we 15.000 euro begroot. Derde fase: o.a. boot-mozaïekbank, tweede buitenlokaal, verdere aankleding terras, extra eetbare struiken en de boomhut. Voor de planken voor de hut gaan we op zoek naar sponsoring (in natura). De kosten voor de ankers en bevestiginsmaterialen samen met keuringkosten (inclusief 'de boot' en overige ‘niet speelaanleidingen’) blijven staan. Onze wens is om een sedumdak te plaatsen op de hut. We hebben contact met enkele ervaren boomhutbouwers die hun kennis willen delen. Mozaïekbank: Op school staat een container waar iedereen tegels in kan leveren. We hergebruiken onze tegels uit de tweede fase. Totale kosten derde fase 15.000 euro.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Als er extra geld nodig is, waar komt dat dan vandaan?

    De kas wordt georganiseerd door the Green East. De leerlingen kunnen daarna producten uit de kas/van ons plein verkopen (aardbeien, sla, overig fruit/groente). Naast ondernemersvaardigheden levert dit extra inkomsten. Ook hebben we via ons bezoek aan de vrije school in Zwolle verschillende subsidie-tips gekregen die uitgezet zijn. De inkomsten vanuit onze oudpapier-inzameling besteden we aan diverse educatieve uitjes. De leerlingen mogen bepalen hoe de extra inkomsten boven een bepaald bedrag mogen worden besteed. De verkoop van oude metalen hekwerken levert ook inkomsten op. De gemeente gaan we vragen om een bijdrage.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    Kun je de bouw en inrichting van het plein in fases doorvoeren?

    Jazeker, en dat gaan we ook doen. We starten aan de rechterzijde van ons plein met de eerste fase = Het peuterparadijs en de moestuin + kas: • Grondwerk • Twee extra waterpunten slaan • Tegels verwijderen peuterparadijs en schommel verplaatsen • Met overgebleven tegels amfitheater maken • Moestuin en kas aanleggen/plaatsen • Fruitbomen en eetbare beplanting planten • Boomstammen, waterpompen aanschaffen en peuterparadijs inrichten • Buitenlokaal constructie laten begroeien. De tweede fase = Pannakooi + wilgenhutten • Leerlingen gaan wilgentakken snoeien (met het Landschap Overijssel bij The Green East) • Pannakooi en wilgenhut vlechten en peuterparadijs verder aankleden. Derde fase: resterende onderdelen realiseren.• Houtwerk aanschaffen + tweede hoeveelheid boomstammen • Boomhut maken • Fietsenstalling aanpakken • Zeilboot maken voorzijde bij mozaïekbank • Tweede buitenlokaal

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre is het schoolplein in te zetten in jullie lesprogramma?

    Oostenwind heeft een frisse kijk op onderwijs. Dat zie je aan heel veel dingen, ook aan de inrichting binnen. Hier ontbreken deuren en traditionele klaslokalen. Alle ruimtes zijn met elkaar verbonden en functioneel ingericht. We hebben voor alle units een atelier, stilteruimte, ontdekfabriek en een restaurant. Daarnaast is er een gymzaal die altijd toegankelijk is. Kinderen kunnen na de openingskring zelf kiezen waar ze gaan zitten en wat ze op die plek doen. Op bepaalde tijden zijn er instructies, die zijn nu binnen, maar gaan we straks ook buiten geven. Onze huidige buitenruimte past minder goed bij onze visie. Met ons ontwerp hebben we niet alleen een groener plein, maar is het ook ingericht volgens onze functieruimte-visie. Straks kunnen kinderen kiezen om ook de hele dag buiten door te brengen. Het kringgesprek bij de start en afsluiting van de dag kan in het amfitheater, op het terras of een van de buitenlokalen. De overige buitenfunctieruimtes zijn zo verdeeld: Atelier = ontwerpen/creëren • Buitenlokaal aan de achterzijde • Zandbak • Amfitheater/podium Ontdekfabriek = onderzoeken/ontdekken • Waterspeeltuin op plein voor unit 2-4, voor peuters het peuterparadijs • Moestuin/Kas • Verstopplekken • Eetbaar groen • Verstopbosjes • Blotevoetenpad-ondergrond overal Stilteruimte = o.a. taal- en rekenrijk • Buitenlokaal achter de pannakooi • Terras • Stil hoekje ergens in de natuur Restaurant • Terras Gymlokaal • Pannakooi • Skeelerbaan • Hockeyveld • Basketbalveld • Klim- klautertoestellen

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre draagt het schoolplein bij aan biodiversiteit?

    De door unit 2 gemaakte insectenhotels zorgen voor nog meer insecten die weer zorgen voor meer vogels. Aan een vogelbadje is ook gedacht. Er zijn veel verschillende nestkasten. Voor educatieve doeleinden rusten we er een uit met een camera. Veel bloemen en kruiden voor de bijen en vlinderstruiken voor de vlinders. De begroeiing zorgt voor verstopplekjes voor beestjes. Onze groen-expert blijft meekijken naar welke planten/zaden meest geschikt zijn voor ons plein.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre draagt het schoolplein bij aan een beter klimaat?

    Meer gras en groen en minder tegels, dus regenwater trekt sneller in de grond. Het plein zal minder hitte vasthouden op hete zomerdagen. We koppelen de dakgoten af van het riool en vangen het deels op in regentonnen om te gebruiken voor de tuin. We zorgen voor een kortere keten: geen aardbeien uit Spanje maar gewoon van ons eigen plein.

  • Doel gehaald Doel nog niet gehaald

    In hoeverre draagt het schoolplein bij aan hergebruik of recycling van materialen?

    De leerlingen hebben in hun ontwerp rekening gehouden met de onderdelen die straks niet meer gebruikt gaan worden op het plein. Onder andere betontegels en de rand van de zandbak. Deze hebben ze hergebruikt in het amfitheater en de mozaïekbank. Het hekwerk dat overblijft gaan we verkopen. Verder gaan we ons groente-fruitafval composteren in onze Bokashi-emmer en weer gebruiken als voedsel, ook het tuinafval composteren we. De kas wordt gebouwd van gebruikte materialen.

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 15-12-2018 15:23

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Commentaar lijst

13-04-2018 16:29

Goed zo Oostenwind.. Zet m op!

Commentaar lijst

Erna 10-04-2018 20:48

Toppers! Goed gedaan

Commentaar lijst

10-04-2018 18:38

Goed bezig kinderen!! Ga zo door!!!

Commentaar lijst

Olga 10-04-2018 8:53

Geweldig Oostenwind! En wat is het een leuk filmpje geworden en dat helemaal zelf gemaakt door de kinderen.

Commentaar lijst

Marty 09-04-2018 19:49

Ziet er goed uit. Complimenten.

Commentaar lijst

Karlijn 09-04-2018 19:41

De kanjers van oostenwind hebben ontzettend hard en gemotiveerd samen gewerkt aan dit mooie ontwerp. Met ontzettend goede hulp van betrokken ouders is het echt een project van iedereen. Oostenwind verdient het om te winnen!

Commentaar lijst

09-04-2018 16:10

Super ontwerp en echt een product van de inspanningen van de kinderen, ouders en alle andere betrokkenen! Geweldig! Op voor de winst!

Commentaar lijst

09-04-2018 13:1

Wauw! Wat een geweldig ontwerp is dit geworden!

Commentaar lijst

09-04-2018 12:29

Superleuk!

Commentaar lijst

Monique 09-04-2018 12:5

Trots op alle ontwerpkanjers!

Commentaar lijst

Oscar 09-04-2018 12:1

Echt Fantastisch 👍😎

Commentaar lijst

Mirjam 09-04-2018 11:53

Mooi proces! Top gedaan.

Commentaar lijst

09-04-2018 11:47

Fantastisch! :

Commentaar lijst

09-04-2018 11:3

Maik: wat een geweldige film! Wat leuk dat jullie ook Minecraft hebben ingezet, gamen gebruiken om meer buiten te spelen, super!

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief