Start initiatief

JIJ Magazine maart 2017 Paradijs voor vleermuizen

Onderdeel van:

Onderdeel van:

De paden op. de lanen in. De natuur doet je goed. Vooral voor kinderen is het belangrijk om te ontdekken hoe de natuur in elkaar zit.

Daarom gingen scholieren in Overijssel aan de slag om hun eigen omgeving aantrekkelijker te maken voor dieren. En dat leverde mooie ideeën op, waaronder een heus paradijs voor vleermuizen.

In opdracht van de provincie Overijssel deed TNS NIPO onderzoek naar natuurbeleving. Hieruit blijkt dat inwoners van Overijssel de natuur heel belangrijk vinden. Ook vinden Overijsselaars 
dat kinderen meer in aanraking moeten komen met natuur en dat er meer natuur beschikbaar moet zijn in de woonomgeving.

Kinderprijsvraag Groen! Groener! Groenst!

Om kinderen actief te laten nadenken over de natuur in hun omgeving, schreef de provincie een prijsvraag uit voor scholieren van de basisschool. Onder begeleiding van Landschap Overijssel gingen schoolklassen naar buiten en kregen les over de natuur. Vervolgens gingen ze zelf aan de slag om een leefplek voor een dier in hun omgeving te ontwerpen. De kinderen kozen zelf het beste idee, tijdens een spannende finale op de Holterberg.

Eén van de basisscholen die mee heeft gedaan aan deze prijsvraag, is basisschool de Zaaier uit Nieuwleusen. Leraar Gerriën Groen zag hoe de leerlingen enthousiast aan de slag gingen.

Van buiten naar binnen

Gerriën: “Natuur en educatie hebben een vaste plek in ons onderwijsaanbod. Alle klassen zijn ermee bezig. Het varieert van praktijkopdrachten met techniek en natuurkunde tot biologieles. We gebruiken een wat oudere biologiemethode. We konden ervoor kiezen om een nieuwe methode aan te schaffen, maar we konden ook een andere weg inslaan. Door de natuur van buiten naar binnen te halen en te verwerken in andere vakken. Dat doen we en het werkt!”

Gerriën merkt dat de leerlingen blij worden als ze naar buiten kunnen om de natuur te beleven. Dat enthousiasme resulteerde in een prijs. Het vleermuizenparadijs, bedacht door Ireen, Stefanie, Marit en Loes, werd door de kinderjury uitgeroepen tot beste idee en kreeg de eerste prijs.

Beestje bij de naam

Maar kijken de leerlingen nu ook anders naar de natuur? Volgens Gerriën wel. “De leerlingen hebben met Landschap Overijssel een ronde om school gelopen, om te kijken wat er aan natuur te vinden is. Nu hoor ik af en toe ineens de naam van een kever voorbijkomen die ze op het schoolplein zien lopen. De kennis is blijven hangen.

Op dit moment behandelen we het thema ‘toekomst’ in de klas. De leerlingen denken na over de natuur van vroeger, van nu en hoe de natuur er over 100 jaar uitziet. Ik vind het goed dat kinderen kritisch nadenken over dit soort zaken.” Het plan voor het vleermuizenparadijs wordt hopelijk deze zomer echt uitgevoerd. Een kunstenaar gaat samen met de winnende schoolklas aan de slag om het uit te werken. Als dat lukt is Nieuwleusen binnenkort een bijzondere plek in de natuur rijker!

Natuur en samenleving

De provincie ondersteunt allerlei initiatieven die mensen en natuur dichter bij elkaar brengen.
Zo zijn er drie Cool Nature natuurspeelplaatsen aangelegd: in Deventer, Olst, Wierden en Hellendoorn. Ook ondersteunden we vorig jaar een actie om 500 bomen bij schoolpleinen te planten. En wordt met het project ‘Groen van betekenis in de stad’ de leefomgeving van inwoners van Enschede, Steenwijk en Zwolle groener gemaakt. Op dit moment werkt de provincie samen met de samenleving aan het opstellen van een nieuw provinciaal natuurbeleid; Natuur voor elkaar.

Kijk voor informatie en groene initiatieven op www.overijssel.nl/natuurensamenleving



Downloads

Natuur Milieu en duurzaamheid Fysieke voorzieningen
Laatst bewerkt op: 27-03-2017

Start aangesloten beweging

Initiatief

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 19-02-2019 12:22

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief