Start initiatief

MKB tour Lemelerveld - 17 februari Dalfsen, van software voor mammoettankers tot trechterbekers

Onderdeel van:

Onderdeel van:

De gemeente Dalfsen heeft nogal wat in huis.

Archeologische vondsten, edammer kaas, de wereld aan ZZP’ers, snelgroeiende bedrijven en goedlopende familiebedrijven, zoals Tielbeke transport in het dorpje Lemelerveld. Het dak van het Olympisch zwembad in Londen werd in Dalfsen gemaakt, net als software voor mammoettankers. “Arbeidsethos is ons paradepaardje’” zegt wethouder Klaas Agricola tijdens de MKB toer deel twee. Hij pleitte niet alleen voor een economisch sterk Dalfsen. Maar voor een sterke regio. Voor het binden van hooggeschoolde werknemers aan het Vechtdal. “Dat is in ons aller belang”

Het gaat goed met Dalfsen, de werkloosheid is er laag, er zit groei en innovatie in de maakindustrie die redelijk ongeschonden door de crisis is gekomen en er staat een jongere generatie aan het roer van veel bedrijven. Binnenkort start alweer een nieuw bijzonder bedrijf: Road to Work.
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt halen apparaten uit elkaar voor recycling. Het is een initiatief van Rova en WeCycle, dat in Zwartewaterland, Staphorst en Raalte al vestigingen heeft. “Dat geeft veel energie. Voor ons is de belangrijkste vraag: hoe houden we dat positieve voor Dalfsen vast?”

Centrumvisie

De wethouders Agricola en van Leeuwen maakten kennis met de regelingen die de provincie biedt in het economisch domein, zoals duurzame- en hernieuwbare energie, voor het versterken van het midden- en kleinbedrijf. Tegelijkertijd grepen ze de kans aan om de bezoekende gedeputeerde Eddy van Hijum mee te nemen in het wel en wee van economisch Dalfsen, en de problematiek rond de herprogrammering van industrieterrein. Binnen de grenzen van Dalfsen kan dat niet meer, nieuwkomers of uitbreiders zijn aangewezen op Nieuwleusen of het kwetsbare dorp Lemelerveld, dat worstelt met de voorzieningen en met de verkeerssituatie. In Dalfsen zelf wordt gewerkt aan een detailhandelsvisie, waarbij met alle middenstanders uitvoerig wordt gesproken. De provincie hielp een handje mee bij het opstellen van een centrumvisie, waarbij de inwoners meedachten in het kader van participatie. In mei komt de centrumvisie in de raad ter besluitvorming.

Koploper in duurzame logistiek

De MKB tour werd voortgezet bij transportbedrijf Tielbeke in Lemelerveld. Een rasecht familiebedrijf, waar het ‘Tielbeke-gevoel’ heerst onder de 440 medewerkers die samen een omzet van 35 miljoen genereerden in 2016. Tielbeke richt zich op distributie, transport binnen de Benelux en warehousing. Deze dagen vindt de opening plaats van de uitbreiding van het bedrijf. Daarbij wordt aandacht geschonken aan duurzame inzetbaarheid van personeel en aan ‘truckplatooning’ waarbij vrachtwagens met elkaar via wifi verbonden zijn. Ze kunnen dan dichter achter elkaar rijden. Dat is goed voor de doorstroming van het verkeer maar spaart ook brandstof en CO2 uitstoot uit.
Tielbeke kreeg al eerder een tweede Lean en Green Star als koploper in duurzame logistiek.

Peter Korpershoek vertelt met trots over zijn bedrijf: het onderscheidend vermogen, de eigen customerservice, de flexibele instelling en de aandacht voor netheid en communicatie bij Tielbeke. En aandacht voor mensen. Want wie tegenwoordig chauffeurs aan zich weet te binden is spekkoper in de branche. Bij Tielbeke worden de chauffeurs binnen het bedrijf opgeleid. Voor de trainingen zijn 2 fulltime instructeurs in dienst.

Doorstroming of congestie

De markt trekt weliswaar aan, maar de risico’s in de transportwereld zijn navenant. Korpershoek: ‘Er is sprake van een ratrace in de branche, sommigen rijden met hele lage marges of met verlies, tegen ongezonde prijzen. Je bent ‘up-or-out’ als transporteur. Kun je niet meekomen, dan redt je het niet.’
De doorstroming of liever ‘congestieproblematiek’ is een ander heet hangijzer in de transportwereld. Peter Korpershoek ziet de N35 en de A28 liever vandaag dan morgen flink aangepakt. ‘Dde regio heeft enorme potentie, we staan goed aangeschreven, maar voor de doorstroming naar Duitsland en Scandinavië zijn forse investeringen nodig in de infrastructuur. Symptomatisch, dat het meeste geld in het westen terecht komt!’
In de week van het bezoek aan Tielbeke was net bekend geworden dat ¾ van de investeringen voor infra uit de zakken van de provincies komt. Overijssel betaalt veruit het meest mee aan infrastructuur van alle provincies in Nederland: maar liefst 76 procent van de investeringen. Voor Gelderland was dat 51%. De randstad droeg 10% bij, Limburg 1% en Noord-Brabant en Flevoland respectievelijk 5 en 7 procent.



Downloads

Video Innovatie en technologie Werk en opleiding
Laatst bewerkt op: 29-03-2017

Start aangesloten beweging

Initiatief

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 17-09-2019 14:25

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief