Start initiatief

JIJ Magazine - editie juni 2016 Op de brug

Media {{draggableItems.length}}

Onderdeel van:

Onderdeel van:

Het vaarseizoen is in volle gang en dat betekent op mooie dagen topdrukte bij de bruggen en sluizen in Overijssel. Om al het vaar- en wegverkeer in goede banen te leiden, gingen er 35 nieuwe brug- en sluiswachters aan de slag. Niek de Raad en Gradus Zoelman zijn twee van hen. Niek: “Ik heb van mijn hobby, mijn beroep gemaakt en dat bevalt uitstekend!”

Niek bemant in de Kop van Overijssel afwisselend de bruggen bij Giethoorn en de Blauwe Hand. “Ik ben dol op water. In mijn vrije tijd ga ik graag varen in mijn sloep. Toen ik mijn baan als verkoper bij een technisch bedrijf kwijt raakte, dacht ik na over mijn loopbaan. Ik wilde het liefst rattenvanger of brugwachter worden. Dat leek me mooi, de hele dag buiten bij het water zijn. Toen de vacature voor brug- en sluiswachter langs kwam, hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb direct gesolliciteerd.”

Gradus Zoelman

Gradus Zoelman

Intensieve opleiding
De nieuwe brug- en sluiswachters werden opgeleid bij de Nationale Nautische Verkeersdienst Opleiding (NNVO). Gradus: “Ik heb gretig als een spons alle informatie opgezogen. Het is een hele interessante opleiding, alles komt voorbij. Je moet je klein vaarbewijs halen, marifoon examen doen, je ontwikkelt je nautische en technische kennis, je leert meer over het toezicht houden op de binnenwateren. Ik vond het leuk om nieuwe dingen te leren.”

Na drie maanden cursus en opleiding kon Gradus aan de slag als brug- en sluiswachter bij Kanaal Almelo-de Haandrik. Een wereld van verschil met zijn vorige werkplek. “Dit is een prachtig water als toegangspoort naar het noorden van ons land. Ik werkte jarenlang als beleggingsadviseur, was dagelijks bezig met beurskoersen. De bankenwereld is jachtig, het gaat om targets halen, scoren. Toen het betaald advies werd ingevoerd, raakte ik mijn baan kwijt. Maar nu ik een nieuwe baan heb, maak ik me daar niet meer druk over. Ik zou dit werk graag tot mijn pensioen doen.”

Nooit saai
Het is hollen of stilstaan op de brug. Gradus heeft vier bruggen, waarvan twee na een keersluis, onder zijn hoede en die zijn niet op afstand te bedienen. Dat betekent dat hij meerijdt, terwijl de boten over het kanaal varen. Gradus leidt ze veilig door de bruggen en sluizen. Ook bij Niek kan het op mooie dagen een drukte van belang zijn. Niek: “Vanaf Giethoorn-Zuid bedien ik één brug lokaal en twee op afstand. Op mooie dagen is het een komen en gaan van schepen. En zoals dat op het water hoort, zwaai ik naar iedereen die door de brug komt.”

Gradus: “Ik ben in dit gebied opgegroeid. Jarenlang reed ik regelmatig langs de brugwachtershuisjes, maar ik had nooit kunnen vermoeden dat ik er nu werk. ’s Ochtends zie ik
reeën in het veld en aalscholvers op het water. Als ik hier zit, denk ik aan de dichtregels van Hendrik Marsman. “Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren, traag door oneindig laagland gaan. Het zou me niets verbazen als Marsman dat hier geschreven heeft.”

De provincie heeft 30 bedienbare bruggen en 8 bedienbare sluizen. Om ervoor te zorgen dat in het vaarseizoen tussen 1 april en 1 november het weg- én waterverkeer vlot kan doorstromen, worden er in deze periode extra brug- en sluiswachters ingezet. Deze worden opgeleid en ingezet via een uitzendbureau. Bij de werving is geprobeerd om zoveel mogelijk mensen vanuit een uitkering weer aan het werk te helpen.



Downloads

Energie Fysieke voorzieningen Mobiliteit en verkeersveiligheid
Laatst bewerkt op: 04-08-2016

Start aangesloten beweging

Initiatief

Wat vind jij?

Foto toevoegen
Voorvertoning van uw bericht

Voeg commentaar toe informatie

Anoniem
Anoniem Expert 18-07-2019 23:56

{{comment.txt}}

afbeelding bijlage

Voeg commentaar toe preview

Preview: Sluit

Heb jij ook een geniaal idee?

Dit is de plek waar mensen met ideeën samenkomen!

Start initiatief