Let op! JIJ&Overijssel wordt begin 2020 compleet vernieuwd; dit heeft voor alle gebruikers gevolgen. Lees meer

Jij leert Tech Your Future!

Onderdeel van:

Onderdeel van:

“Wetenschap en techniek, de mooiste vakken die er zijn!”

Jan Hendriks, directeur van openbare basisschool De Vogelaar in Raalte is warm pleitbezorger van wetenschap- en techniekonderwijs op de basisschool.

Maken, onderzoeken en ontdekken, dat is waar het om draait

Jan:

Tachtig procent van de leerlingen heeft interesse in wetenschap en techniek. Kijk maar naar een kleuterklas. Kleuters vinden niets leuker dan ontdekken en ervaren - in de bouwhoek, de waterbak, of de zandbak. Maar tachtig procent van de leerkrachten heeft geen interesse in wetenschap en techniek. Omdat het vak ze van nature niet ligt of uit angst dat ze er niet genoeg van weten. Je moet dus bij de leerkrachten beginnen

Verplicht invoeren

En dat is wat expertisecentrum TechYourFuture doet.
Zij ondersteunen scholen, besturen en leerkrachten om wetenschap- en techniekonderwijs in het basisonderwijs een plaats te geven. Het doel is ervoor zorgen dat meer jongeren kiezen voor wetenschap en techniek.

Dit is een opdracht die we hebben gekregen van het ministerie

...Vertelt Sanne Weusthof van TechYourFuture.

In 2020 is wetenschap en techniek een verplicht vak voor basis- scholen. Wij helpen scholen bij de invoering hiervan.

Loslaten

Het wetenschap- en techniekonderwijs levert de leerkrachten op De Vogelaar geen extra werkdruk op. Jan: “Leerkrachten willen alles graag voorbereiden en in de hand houden. Bij wetenschap- en techniekonderwijs gaat het juist om loslaten. De leerlingen zelf dingen laten ontdekken en uitzoeken. De docent hoeft alleen de voorwaarden te scheppen, zorgen voor rust en structuur in de klas.”

Knikkerbaan en waterkracht

Op De Vogelaar zijn de leerlingen op verschillende manieren bezig met wetenschap en techniek. Zo zijn er bouwpakketten waarmee kinderen zelf bijvoorbeeld een auto op zonne-energie, of een waterkrachtcentrale maken. Of ze bedenken zelf iets om te bouwen, zoals een knikker- baan. In alle klassen staat een doos met verwondervragen. Weeg je bijvoorbeeld meer of minder als je op één been staat? En hoe komt het dat een ei in zout water blijft drijven? De leerlingen gaan zelf in tweetallen op zoek naar het antwoord en delen dit met hun klasgenoten.

Succesverhaal

Wetenschap en techniek gaat op De Vogelaar niet ten koste van de andere vakken. Jan:

We werken met ‘voorinvesteren’. Dat wil zeggen dat we leerlingen lesstof eerder aanbieden dan de bedoeling is. Zo maken de kleuters bijvoorbeeld al spelenderwijs kennis met letters en cijfers. Hierdoor is het leren lezen en rekenen in groep 3 veel makkelijker. Zo doen we dat met al onze lesstof waardoor leerlingen en leerkrachten tijd over houden voor bijvoorbeeld wetenschap en techniek.

En de kinderen zelf? Die vinden het vooral heel erg leuk.

Uit het tevredenheidsonderzoek blijkt dat de leerlingen De Vogelaar gemiddeld een 9.3 geven. Een rapport waar je mee thuis kan komen! Alle scholen die vragen hebben over de manier waarop je wetenschap en techniek een plaats kunt geven in het onderwijs, kunnen bij TechYourFuture terecht.

Waarom investeren in techniek?

Sanne Weusthof vertelt waarom de provincie volgens haar in wetenschap en techniek moet blijven investeren:

Overijssel kenmerkt zich als een technologische, innovatieve kennisregio. Ik vind het belangrijk dat het onderwijs hierbij aansluit. Dit vraagt om een duurzame integratie van wetenschap en technologie in het onderwijscurriculum.

Provincie Overijssel investeert in TechYourFuture omdat zij het belangrijk vindt dat meer
jongeren kiezen voor een beta-technische opleiding. Ben jij het hiermee eens? Laat het ons weten op www.jijenoverijssel.nl en ga stemmen op 18 maart!

Meer informatie op techyourfuture.nl.



Downloads

Laatst bewerkt op: 04-08-2016